lördag 31 januari 2015

Koftan är klaaaaaaar!

Koftan är klar! Och fotad. Inte världens bästa fotoväder idag. Det regnar. På blötsnön. Vinter när det är som sämst. Då är det fin-fint att sitta inne och gosa med en stickning och  den nya myskoftan på. Det har varit jätteroligt att vara med på den här KAL:en. Jag har lärt mig jättemycket. Det känns verkligen som att jag har tagit stora kliv framåt i med mitt stickande. Stöter man på problem så finns det ju alltid nån amerikansk kvinna som redan förutsett detta och laddat upp en film på Youtube om hur man ska göra... och jag älskar det!

Jag är jättepepp på att sticka fler koftor efter detta recept. Om ett litet tag. Just nu blir det mindre projekt som blir klara fort. Nu blir det saker som behövs precis nu ett tag. Dottern har beställt ett par sockor, jag vill ha några sjalar att värma axlarna med på jobbet, jag ska göra klart halsduken som växte till ett monster. Mer om allt detta senare, för jag har bestämt att bloggen ska få leva vidare även fast KAL:en är slut. Så om det till äventyrs fortfarande finns nån som kikar in här så lovar jag att uppdatera med pågående och avslutade projekt här.

Men själva koftan då? Jag är nöjd med att jag genomfört detta och blivit klar innan deadline. Jag är mindre nöjd med hur koftan tillslut blev. Den är lite för stor och oformlig. Jag valde att göra klart den ändå för att jag inte vill riskera att den blir liggande när jag inte har en deadline att jobba mot. Och, jag ska ändå bara ha den och mysa omkring i hemma. Jag startar hellre ett nytt projekt än froggar koftan. Jag har sett det som ett projekt att lära sig saker av och det har jag verkligen gjort. Förkortade varv, nya ökningar och minskningar, raglanärmar, knapphål... Inte minst har jag hittat många fina stickbloggar att läsa och kolla in. Tack för det, och tack för alla hjälp alla ni där ute!

Tack Dödergök och Stickamera som drog igång det här! För att du Dödergök är så pedagogisk och hjälpsam när man kört fast! Bästa stickfröken!

Här kommer så själva koftan:




Stickad i Drops Lima. Stickor 4,5 till kroppen, stickor 4 till halskanten och stickor 5 till ärmarna. Det gick åt 14 hela nystan.





Fina knappar från Yll och Tyll. Inte knäppt hela vägen ner, fem knappar räcker.


Jag tänkte ni skulle få se ett par andra vinterfavoriter också:



Bästa mössan. Stickad i Cascade 220. En härva räckte till både mössan och tofsen. Egen design! Älskar flätorna.


Bästa vantarna. Också i Drops Lima. Egen design där med. Lovikka-viket är jag mest nöjd med. Jag gillar inte vanlig resår på vantar, tycker alltid den blir för hård och sitter åt för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar