måndag 6 april 2015

Sticka mera, mera!



Mitt övergripande projekt just nu är att tömma av garnlagret. Allt det där som numera ligger i (hoppas jag) skadedjurssäkra plastlådor under sängen. Det finns fyra lådor. Två av dem innehåller mest bomullsgarner i tunna kvalitéer avsedda för olika amigurumiprojekt. Där börjar det faktiskt bli tomt på mängder som går att använda till olika figurer. Jag funderar på  att starta ett riktigt restgarnsprojekt och gå loss på alla snuttar med bomullsgarn i olika färger. Inte mormorsrutor. En hel del av garnsnuttarna som finns i lådan härrör från ett mormorsruteprojekt. Ett sånt där projekt som lätt blir ett evighetsprojekt... för att vissa färger tar slut och då måste man skaffa nytt och sen sitter man där med en massa snuttar. Igen.  Den här gången tänkte jag mig virkad kudde med vågmönster. Det får väl bli till sommaren. Om vi har tur så får vi en sommar igen där det är helt otänkbart att sticka med yllegarner, om ni förstår vad jag menar.

Så i väntan på sommaren och i övertygelsen om att det kommer en vinter igen, så småningom, tänkte jag sätta fart på allt som kan bli vantar och pulsvärmare och sånt. Det turkosa garnet på bilden ovan är Sandnes Fritidsgarn och var från början tänkt att bli vantar till dottern. Men jag tycker det känns alldeles för tjockt för att sticka barnvantar. Det fick bli ett par rejäla pulsvärmare istället. Jag tror dock inte jag tänker behålla dem. Hoppas på att någon i bekantskapskretsen tycker att de fyller ett behov.


 
 

 
 
Jag tror mer på barnvantar i den här modellen. Roliga att sticka, det gick jättefort och så fick jag lära mig att göra en tumkil. Det har jag aldrig gjort förut och tja, det var ju inte så svårt som jag först trodde. Jag ska definitivt göra fler såna här. Dock ska jag mäta vanten lite bättre på det aktuella barnet så att inte hmmm tummarna blir för korta. Klassikern Drops Delight och dottern har så klart själv fått välja färg och kvalitet.
 
 
Benvärmare är en bra sak så här års och mina fina grå med flätor på är faktiskt klara sedan ett tag tillbaka. Så här ser dom ut:
 
 
Drops Karisma och mönstret heter Golden socks. Jag gjorde alltså bara benet på sockorna och skippade foten och voilà: snyggaste benvärmarna i stada. Fyller helt klart sin funktion den här våren. Och det var ett roligt mönster att sticka. Jag har inte stickat efter diagram förut. Det var ju inte heller så svårt när allt kom omkring.

Imorgon ska jag sticka med (D)järva maskor på Kista bibliotek. Det är jätteskönt att få gå dit varannan tisdag och snacka stickning, fika och sticka och bara koppla av. Får se vad som får följa med dit: dom illrosa Lovikkavantarna kanske... eller ska jag ta och lägga upp nåt nytt? Är lite sugen på ett par pulsvärmare jag sett i Sticka småvarmt av Johanna Wallin och jag har ju två nystan Sandnes alpacka som bara väntar på få bli nånting. Eller är det dags för ett mörkblått Alafosslopi att få ett nytt liv som vantar? Vi får se. Lovar att dela med mig av detta när jag bestämt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar